Com penso treballar les meves competències en el
context en el qual estic realitzant les pràctiques?
Pel que fa a les competències 1, 1.1, 1.2, 1.3 i 1.4, la meva manera
de treballar-les per tal d’assolir-les o millorar-les serà tenint en compte en
tot moment els recursos humans del centre, els seus coneixements, les seves
habilitats/destreses, els seus propis recursos que tenen com a centre per anar
millorant dia a dia, les seves estratègies en els processos d’ensenyament
aprenentatge, i diferents fonts d’informació que hem puguin proporcionar, a les
quals ells recorren per anar formant-se i creixent com a docents. Per això serà fonamental tenir una mirada
atenta, una escolta activa, està oberta a noves formes de fer, anar preguntat
tots els dubtes que tingui en relació a la seva forma d’actuar, a les seves
concepcions, anar consultant els documents de centre que ens els han facilitat
i als quals podem accedir sempre que ho necessitem; anar elaborant dia a dia el
diari a través del qual hauré d’anar reflexionant sobre l’actuació de les
mestres d’aula, sobre les meves pròpies intervencions, el per què ho he fet
d’una determinada manera i no d’una altra, anar relacionant la teoria amb la
pràctica, per saber si la meva actuació s’ha ajustat als diferents principis
educatius i teories que ens condueixen cap a una bona pràctica educativa. Serà
rellevant també preguntar a les mestres, que estan en mi dia a dia a l’aula,
sobre com creuen que estic actuant, informar-les que és del meu interès que em
donin a conèixer si en alguns moments no estic intervenint de manera adient,
que em serà de gran ajuda que em vagin donant estratègies més indicades de com
actuar en cada situació, i en general, el que serà imprescindible és tenir una
actitud activa, ganes de millorar i aprendre dia a dia i ser conscient que, tot
i que ja tenim coneixements sòlids en relació a la nostra futura professió,
encara ens queda molt per aprendre i que les ànsies que tenim ara per millorar
no se’ns han d’acabar, ja que com bé sabem un bon mestra s’ha d’anar formant
contínuament.
En relació a les competències 2, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6 i 2.7,
per conèixer els meus punts forts i punts febles serà essencial fer una
autovaloració diari de com han estat les meves intervencions i actuacions.
Plasmar per escrit la meva opinió sobre la meva forma de fer i posteriorment
contrastar-ho amb la opinió de la tutora d’aula que m’haurà estat observant,
per així conèixer si la meva autoavaluació coincideix o difereix de l’opinió,
creences i concepcions de la mestra. Per contrastar les creences personals amb
les pràctiques i activitats que observo en el centre, serà clau saber
justificar el perquè tinc unes creences i no unes altres, conèixer a fons les
diferents teories amb les quals jo em baso per actuar o pensar d’una
determinada manera, i per arribar a la fita és necessari informar-me, llegir, observar
i així adonar-me si la forma de fer i de pensar del centre coincideixen amb les
meves pròpies.
Per altra banda, hauré de plasmar per escrit quins objectius vull
haver assolit quan hagi finalitzat el practicum i així una volta realitzat,
poder fer un anàlisi de què és el que he aconseguit i el que no i per què. A
més a més, això m’ajudarà anar perfilant les meves diferents actuacions i
aportacions i poder treballar de forma ajusta per aconseguir aquets objectius
preestablerts.
Per anar resolent els dubtes i dilemes hauré d’anar preguntat a les
mestres d’aula i a altres professionals del centre tots aquells temes, fets,
accions, ideologies que em creïn un cert conflicte cognitiu i que em puguin
perjudicar, o crear inseguretat, incertesa i condicionar les meves futures
actuacions. Per millorar en la meva actuació i poder conèixer els meus errors
és molt important anar preguntant i resolent tots els dubtes que se’m vagin
originant.
Pel millorar en les competències 3, 3.1, 3.2 i 3.3, m’estic
familiaritzant amb els documents del centre, llegint, analitzant el que allà hi
ha plasmat, mantenint converses amb la coordinadora del centre, la qual ens
aporta informació rellevant sobre el funcionament i l’organització d’aquest,
observant dia a dia la dinàmica de l’aula i de l’escoleta en general, les
relacions que allà s’hi estableixen, l’harmonia, la comunicació entre les
mestres d’aula i la família, la qual està present diàriament en les entrades i
sortides.
En relació a les competències 4, 4.1, 4.2 i 4.3, estic observant
atentament tot als esdeveniments que tenen lloc a l’aula, la manera que tenen
les mestres de intervenir davant cada situació, estic mantenint una escolta
activa per adonar-me de les consignes que donen les mestres als infants davant
els conflictes que s’originen entre iguals i en general, en cada moment de
relació i comunicació entre infant – adult. Per identificar els marc teòrics
que justifiquen les pràctiques que es duen a terme a l’aula he recorregut als
documents del centre i també vaig preguntant sempre que puc a les mestres per
què han actuat d’aquella determinada manera i no d’una altra.
Per tal d’elaborar hipòtesis de per què passa un fet concret a partir
d’un recull d’informació, és important anar coneixent en profunditat els
diferents infants i el seu context, per això procuro, progressivament,
comunicar-me directament amb les famílies dels infants en els moments
d’entrades i sortides, elaborar preguntes a la mestra sobre la forma de ser de
cada infant, la forma de ser de les seves famílies...; un altre aspecte que
m’ajudarà a adquirir aquesta competència és l’anàlisi d’aula que he d’elaborar.
Per últim, i pel que fa a les competències 5, 5.1, 5.2, 5.3 i 5.4, el
punt clau per anar adquirint i millorant aquestes competències serà documentar,
realitzar fotografies, notes de camp, vídeos, registres descriptius, per
conèixer quins són els recursos dels quals disposa el centre, quines són les
necessitats dels infants, quin material pot ajudar estimular els seu
desenvolupament, a més a més de fer una recerca bibliogràfica que contribueixi
ampliar els meus coneixements respecte al tema, que m’aporti noves formes de
fer i nous recursos que em permetin innovar.
Justificació de les competències
Per poder desenvolupar les diferents competències dins el context que
m’ha tocat viure i saber quines estratègies he d’utilitzar per tal d’aconseguir-ho,
és fonamental reflexionar sobre els elements que porten a una bona actuació
professional: observar, mantenir una escolta activa, està obert a noves
propostes, a noves formes de fer... D’aquesta manera podré dur a terme una
actuació ajustada al context i a la situació. (1.2)
A partir d’aquesta entrada he hagut de reflexionar sobre les meves
errades, o sobre allò a millorar, cercar alternatives per tal d’optimitzar la
meva actuació com a professional i poder així posar en pràctica les diferents
competències que em fan ser una millor practicant. (2.7)
No hay comentarios:
Publicar un comentario