jueves, 14 de marzo de 2013

Com penso treballar les competències?


Com penso treballar les meves competències en el context en el qual estic realitzant les pràctiques?

Pel que fa a les competències 1, 1.1, 1.2, 1.3 i 1.4, la meva manera de treballar-les per tal d’assolir-les o millorar-les serà tenint en compte en tot moment els recursos humans del centre, els seus coneixements, les seves habilitats/destreses, els seus propis recursos que tenen com a centre per anar millorant dia a dia, les seves estratègies en els processos d’ensenyament aprenentatge, i diferents fonts d’informació que hem puguin proporcionar, a les quals ells recorren per anar formant-se i creixent com a docents.  Per això serà fonamental tenir una mirada atenta, una escolta activa, està oberta a noves formes de fer, anar preguntat tots els dubtes que tingui en relació a la seva forma d’actuar, a les seves concepcions, anar consultant els documents de centre que ens els han facilitat i als quals podem accedir sempre que ho necessitem; anar elaborant dia a dia el diari a través del qual hauré d’anar reflexionant sobre l’actuació de les mestres d’aula, sobre les meves pròpies intervencions, el per què ho he fet d’una determinada manera i no d’una altra, anar relacionant la teoria amb la pràctica, per saber si la meva actuació s’ha ajustat als diferents principis educatius i teories que ens condueixen cap a una bona pràctica educativa. Serà rellevant també preguntar a les mestres, que estan en mi dia a dia a l’aula, sobre com creuen que estic actuant, informar-les que és del meu interès que em donin a conèixer si en alguns moments no estic intervenint de manera adient, que em serà de gran ajuda que em vagin donant estratègies més indicades de com actuar en cada situació, i en general, el que serà imprescindible és tenir una actitud activa, ganes de millorar i aprendre dia a dia i ser conscient que, tot i que ja tenim coneixements sòlids en relació a la nostra futura professió, encara ens queda molt per aprendre i que les ànsies que tenim ara per millorar no se’ns han d’acabar, ja que com bé sabem un bon mestra s’ha d’anar formant contínuament.

En relació a les competències 2, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6 i 2.7, per conèixer els meus punts forts i punts febles serà essencial fer una autovaloració diari de com han estat les meves intervencions i actuacions. Plasmar per escrit la meva opinió sobre la meva forma de fer i posteriorment contrastar-ho amb la opinió de la tutora d’aula que m’haurà estat observant, per així conèixer si la meva autoavaluació coincideix o difereix de l’opinió, creences i concepcions de la mestra. Per contrastar les creences personals amb les pràctiques i activitats que observo en el centre, serà clau saber justificar el perquè tinc unes creences i no unes altres, conèixer a fons les diferents teories amb les quals jo em baso per actuar o pensar d’una determinada manera, i per arribar a la fita és necessari informar-me, llegir, observar i així adonar-me si la forma de fer i de pensar del centre coincideixen amb les meves pròpies.
Per altra banda, hauré de plasmar per escrit quins objectius vull haver assolit quan hagi finalitzat el practicum i així una volta realitzat, poder fer un anàlisi de què és el que he aconseguit i el que no i per què. A més a més, això m’ajudarà anar perfilant les meves diferents actuacions i aportacions i poder treballar de forma ajusta per aconseguir aquets objectius preestablerts.
Per anar resolent els dubtes i dilemes hauré d’anar preguntat a les mestres d’aula i a altres professionals del centre tots aquells temes, fets, accions, ideologies que em creïn un cert conflicte cognitiu i que em puguin perjudicar, o crear inseguretat, incertesa i condicionar les meves futures actuacions. Per millorar en la meva actuació i poder conèixer els meus errors és molt important anar preguntant i resolent tots els dubtes que se’m vagin originant.

Pel millorar en les competències 3, 3.1, 3.2 i 3.3, m’estic familiaritzant amb els documents del centre, llegint, analitzant el que allà hi ha plasmat, mantenint converses amb la coordinadora del centre, la qual ens aporta informació rellevant sobre el funcionament i l’organització d’aquest, observant dia a dia la dinàmica de l’aula i de l’escoleta en general, les relacions que allà s’hi estableixen, l’harmonia, la comunicació entre les mestres d’aula i la família, la qual està present diàriament en les entrades i sortides.

En relació a les competències 4, 4.1, 4.2 i 4.3, estic observant atentament tot als esdeveniments que tenen lloc a l’aula, la manera que tenen les mestres de intervenir davant cada situació, estic mantenint una escolta activa per adonar-me de les consignes que donen les mestres als infants davant els conflictes que s’originen entre iguals i en general, en cada moment de relació i comunicació entre infant – adult. Per identificar els marc teòrics que justifiquen les pràctiques que es duen a terme a l’aula he recorregut als documents del centre i també vaig preguntant sempre que puc a les mestres per què han actuat d’aquella determinada manera i no d’una altra.  
Per tal d’elaborar hipòtesis de per què passa un fet concret a partir d’un recull d’informació, és important anar coneixent en profunditat els diferents infants i el seu context, per això procuro, progressivament, comunicar-me directament amb les famílies dels infants en els moments d’entrades i sortides, elaborar preguntes a la mestra sobre la forma de ser de cada infant, la forma de ser de les seves famílies...; un altre aspecte que m’ajudarà a adquirir aquesta competència és l’anàlisi d’aula que he d’elaborar.

Per últim, i pel que fa a les competències 5, 5.1, 5.2, 5.3 i 5.4, el punt clau per anar adquirint i millorant aquestes competències serà documentar, realitzar fotografies, notes de camp, vídeos, registres descriptius, per conèixer quins són els recursos dels quals disposa el centre, quines són les necessitats dels infants, quin material pot ajudar estimular els seu desenvolupament, a més a més de fer una recerca bibliogràfica que contribueixi ampliar els meus coneixements respecte al tema, que m’aporti noves formes de fer i nous recursos que em permetin innovar.


Justificació de les competències

Per poder desenvolupar les diferents competències dins el context que m’ha tocat viure i saber quines estratègies he d’utilitzar per tal d’aconseguir-ho, és fonamental reflexionar sobre els elements que porten a una bona actuació professional: observar, mantenir una escolta activa, està obert a noves propostes, a noves formes de fer... D’aquesta manera podré dur a terme una actuació ajustada al context i a la situació. (1.2)

A partir d’aquesta entrada he hagut de reflexionar sobre les meves errades, o sobre allò a millorar, cercar alternatives per tal d’optimitzar la meva actuació com a professional i poder així posar en pràctica les diferents competències que em fan ser una millor practicant. (2.7)

No hay comentarios:

Publicar un comentario