El meu primer dia a l’escoleta
A les 8:30 he arribat a l’escoleta, ha estat el meu primer dia de
pràctiques. Quan he entrat a l’aula dels reietons, m’he trobat amb els
diferents grups d’infants.
Just entrar, m’he assegut al terra per tal d’observar als fillets/es
m’entres jugaven; he tingut un paper d’observadora participant, ja que alguns
d'ells/es em convidaven a jugar, altres em reclamaven ajuda, com ha estat el
cas d’una filleta que ha volgut que li llevés les sabates i ni posés unes de
tacó. He estat de 8:30 a 9:00 coneixent als infants i jugant amb ells.
A les 9:00 ha vingut l’especialista de música. Ens hem assegut tot el
grup classe, juntament amb les dues mestres, al voltant de l’aula, a sobre uns
coixins i amb l’esquena estalonada a la paret. La mestra de música ha cantat
una sèrie de cançons, sempre utilitzant suport material (una pepa, un calcetí
que simbolitzava una sargantana, una capseta amb pedretes i un molinet). Les
cançons que ha cantat ja eren conegudes pels infants, menys una “roda roda
molinet, xocolata, xocolata”, aquesta cançó era la novetat de la sessió.
L’especialista de música ha fet rodar el molinet m’entres cantava i de tan de
fer-lo rodar la xocolata s’ha convertit en pols; els infants han tingut
l’oportunitat de tastar-la.
Una volta s’ha acabat la sessió de música, he col·laborat en la
preparació de l’aula, l’hem habilitada per l’hora de berenar. Una de les
mestres i jo hem donat a cada infant una cadira i ells mateixos l’han
col·locada al lloc adient. Una volta estaven tots asseguts se’ls ha repartit
una manyopla humida perquè es fessin net les mans. M’entres se les feien netes
s’ha cantat la cançó de “xip xap xip xap tots a l’aigua”, després s'han
repartit tovallons i el berenar; berenar que s’elabora a la pròpia escola.
Abans de començar a menjar, a un plafó que es troba a l’aula, destinat a penjar
la imatge del berenar d’aquell dia, la tutora ha penjat la fotografia adient,
sempre preguntant als infants quina és la imatge, de entre totes les que hi ha,
la que s’ha de penjar.
Quan els infants han acabat de berenar se’ls ha tornat a repartir les
manyoples perquè es tornessin a fer net les mans i la boca.
Acabats de berenar, era l’hora de sortir al Pati, així que he ajudat a
les mestres a posar les jaquetes als infants per anar a fora. Una volta érem al
pati he jugat a la pilota, hem cantat i escenificat la cançó de “rotllo rotllo
Sant Miquel” amb tot el grup classe...; puc dir que he fet d’observadora
participant en tot moment.
Després del pati hem entrat a l’aula i ens hem assegut al voltant de
la classe, al igual que s’ha fet en el moment de música, i la tutora ha contat
el conte del peix i ha cantat la cançó de les baldufes, amb el suport de 5
baldufes que les ha fetes rodar. Quan s’ha acabat el moment del conte i la
cançó, hem tret una gran varietat de material perquè els infants juguessin;
cadascú jugava amb el material que ell escollia en aquell moment.
Al cap de mitja hora, tot el grup classe ha recollit el material que
s’havia ofertat, les dues mestres i jo també participàvem amb la recollida.
Una volta tot el material ha estat recollit, hem habilitat l’aula per
dinar, s’ha seguit el mateix ritual que a l’hora de berenar, s’ha repartir una
cadira a cada infant i les manyoples perquè es facin net les mans. La filleta
que està en el període d’adaptació, quan ha vist el canvi de dinàmica de la
classe la seva actitud ha canviat i s’ha posat a plorar. Ha estat durant tot el
temps del dinar plorant i no acceptava el menjar, fins que la tutora li ha anat
donant de mica en mica. Quan els infants anaven acabant es feien net les mans
amb la manyopla, s’aixecaven i anaven a jugar. Han jugat uns 20 minuts, mentre
els demés companys/es acabaven de dinar.
Una volta tots havien acabat, s’han recollit els jocs i ens hem
disposat a preparar als infants i habilitar l’aula pel moment de dormida. En primer
lloc, hem llevat les sabates als fillets/es, juntament amb la seva
col·laboració, una volta tretes les han col·locades a sobre un plafó, on hi ha
el símbol que identifica a cada un dels infants; cada infant col·loca les
sabates damunt el seu símbol. A continuació, tots els infants s’han assegut, un
al costat de l’altre, m’entres la tutora anava baixant els matalassos. Cada
matalàs porta també el símbol representatiu de cada infant, quan la tutora va
baixant els diferents matalassos va ensenyant el símbol i el fillet/a que li
correspon aquell símbol s’aixeca i l’altra mestra li col·loca el matalàs perquè
pugui dormir. Cada infant té el seu lloc, aquest sempre és el mateix, no varia.
Quan estan tots els matalassos col·locats i cada fillet/a al seu lloc
corresponent, s’apagà el llum, s’encén una llamparà amb estrelles, i es canta
una cançó. Per acabar, s’apaga la llamparà i els fillets es posen a dormir.
La filleta que està en el període d’adaptació ha tornat a plorar, així
que la tutora se l’ha posada a sobre perquè es tranquil·litzes i pugues dormir
al igual que la resta dels seus companys/es; finalment ho ha aconseguit.
Pel que fa a l’infant que està en el període d’adaptació considero que
la reacció de posar-se a plorar davant cada canvi d’activitat, canvi en la
dinàmica de la classe, està relacionada amb què encara no s’ha familiaritzat
amb els espais, els horaris, dinàmica, context.... Aquest infant no coneix
encara les rutines, no té adquirits determinats hàbits, encara no ha
interioritzat allò que vindrà i per tant, no pot anticipar-se, no està
habituada al dia a dia de l’aula i
aquesta desconeixença considero que és el que li provoca inseguretat i el que
fa que reaccioni d’aquesta determinada manera, amb plors i un cert temor.
Tenint en compte que està en el període d’adaptació necessita temps per
sentir-se segura en un context que és desconegut per a ella, o que encara no és
del tot familiar. La mestra ha tingut una actitud atenta cap a ella, li ha
anat verbalitzant allò que esdevindrà,
l’ha acompanyada de la mà cap a la cadira, on s’ha hagut de seure per berenar,
entre altres accions. Considero que ha donat resposta a les seves necessitats
afectives per tal de facilitar-li el procés d’adaptació. Perquè la filleta
aconsegueixi adaptar-se a la nova situació, al nou context, espais, dinàmiques
i horaris serà essencial que estableixi nous lligams afectius segurs amb les
seves mestres i per això considero coherent i correcta l’actuació que ha dut a
terme la professora, l’atenció especial que li ha donat, acceptant i comprenent
els seus sentiments.
Des del meu punt de vista, darrera les diferents intervencions de la
mestra i darrera les diverses activitats que s’han realitzat durant el matí hi
ha uns objectius preestablerts:
- Propiciar el desenvolupament de l’autonomia dels infants i augmentar
la seva autoestima.
- Dedicar un temps raonable als moments rutinaris de l’aula: entrades
i sortides, moments de cura i higiene, d’alimentació i descans, per tal que
siguin moments de plaer, moments educatius i font de coneixement.
- Estimular l’adquisició del llenguatge mitjançant activitats
lúdiques: contes i cançons, on l’adult desenvolupa el rol de model lingüístic.
- Incentivar que l’infant s’expressi en paraules.
- Desenvolupar els cinc sentits: tacte, vista, gust, olfacte i oïda,
mitjançant les sessions musicals.
- Desenvolupar la psicomotricitat gruixuda i fina a partir de les
accions que tenen lloc en els moments de vida quotidiana.
- Fer ús dels símbols per representar la identitat de cada infant dins
el grup.
- Crear contextos d’aprenentatge que suscitin interès als infants.
Tot i que l’adquisició de la majoria d’aquets objectius s’observa a
llarg termini, sí que puc dir, que durant els mesos que duc fent pràctiques hi
ha hagut un canvi força significatiu en la majoria dels infants pel que fa al
llenguatge, i a l’autonomia. Els diferents infants del grup dels Reietons, a
mesura que passen els dies, van adquirint una major seguretat i confiança en sí
mateixos, el que es tradueix en una major autonomia. A l’hora de berenar, de
dinar, de fer les accions rutinàries, manifesten, cada cop més, que ho volen
fer de manera autònoma. Tot i que sempre es fomenta que siguin al màxim
d’autònoms, si en algun moment determinat se’ls pregunta: “vols que t’ajudi a
fer la darrera cullerada”, alguns d’ells ja et diuen que no, que ho volen fer
sols, verbalitzant: “tot sol”, “no vull”...
En el moment de beure, tots els infants ho fan també autònomament,
agafen el got amb les dues mans i beuen sols, seguint les instruccions que els
han donat, all llarg del curs, les mestres. A l’hora de posar-se o llevar-se
les sabates o les jaquetes, cada cop requereixen menys ajuda i van adquirint
major coordinació oculo manual.
Centrant-me en la cura d’un mateix, he de dir que pel que fa a la
higiene personal, hora de rentar les mans, la cara, durant el procés del canvi
de bolquers, els infants tenen enorme interès per participar, se’ls demana que
agafin una tovalloleta, que aixequin les cames, que les obrin... això ens
permet comprovar que reconeixen les diferents parts del cos i a més a més, es
mostren entusiasmats per poder participar activament i ser cada cop més
autònoms. A l’hora de rentar-se i eixugar-se les mans ho fan sols, anem a un
bany de l’escoleta i se les fan netes a un grifó.
A l’hora de sortir al pati i donar-los les jaquetes, tots ells
reconeixen les seves penyores de roba, i les dels seus companys/es, diferencien
unes penyores de les altres.
Pel que fa a l’alimentació, tot els infants mengen les diferents
varietats de plats que se’ls presenten, tot i que sempre hi ha infants que
tenen més preferència per uns aliments que per uns altres. Mengen tant aliments triturats com sòlids i
tots ells fan servir la cullera i/o forquilla per menjar, no requereixen
l’ajuda de l’adult.
Pel que fa a l’hora de descans, tots els infants s’adormen sols, amb
nosaltres al costat, però sense necessitat de tenir-los a sobre o en braços.
En resum, han adquirit habilitats a l’hora d’aixecar-se les mànigues
per fer-se net les mans, a l’hora d’agafar la forqueta, d’agafar el got i beure
sense que l’aigua els caigui a sobre, a l’hora de posar-se i llevar-se les
sabates... i en general, hi ha un canvi significatiu i positiu en totes les
accions que tenen lloc durant els moments rutinaris. La psicomotricitat fina,
va sent cada vegada més precisa, els patrons motors que originalment eren
independents s’associen per a formar moviments composts més complexes; a mesura
que van tenint més experiències, als infants van ajustant el to de cada múscul
a la finalitat que pretenen.
Per tant, he observat que cada cop tenen més interioritzades les
rutines, els rituals, la manera de fer, que cada vegada tenen més habilitats
motrius i aquests avenços permeten que els infants siguin cada cop més autònoms
i que vagin anticipant al que esdevindrà, sense necessitats d’haver-ho de
remarcar.
Per altra banda, pel que fa a l’hora de comunicar-se amb un adult o un
igual, els gestos, cada vegada més, van acompanyats del llenguatge oral, fent
ús d’una paraula, de dues paraules i fins i tot alguns ja fan frases més
complexes i cada cop el llenguatge és més intel·ligible i el vocabulari va sent
més ampli.
Per tant, puc dir en ple convenciment que els objectius es van
assolint dia a dia.
Justificació de les
competències
Per dur a terme aquesta entrada, no sols he descrit com ha estat el
meu primer dia a l’escoleta, sinó que he reflexionat sobre les intervencions
docents de la tutora, me qüestionat si aquestes són o no bones pràctiques i les
he comparades amb els meus coneixements previs. (4.2)
En segon lloc, he plasmat en aquesta entrada una sèrie d’hipòtesis que
jo mateixa m’he formulat, sobre per què la filleta que esta en el període
d’adaptació actua d’aquesta determinada manera i quin és el motiu del seu estat
anímic; concretant quines són les causes i argumentant el perquè, tot això a
partir d’un recull d’informació. (4.3)
No hay comentarios:
Publicar un comentario