viernes, 1 de marzo de 2013

Competències professionals


Punt de partida envers les competències  professionals i les que es treballaran al Pràcticum i a l’assignatura.

1.        És autònom en l’aprenentatge

Considero que sí som autònoma en l’aprenentatge, tot i que sempre estic oberta a les propostes, aportacions i nous coneixements que em puguin aportar els demés. Crec que un treball en grup sempre tindrà més riquesa que un treball individual, i un aprenentatge que s’ha assolit amb la col·laboració d’altres, on s’ha tingut l’oportunitat de conèixer diferents punts de vista, sempre tindrà més valor.

1.1   Cerca i accedeix a dades i recursos existents a l’hora de resoldre les activitats, tasques i situacions que es plantegen al Pràcticum i a l’assignatura

Sempre que tinc que programar alguna activitat o tinc interès/necessitat de conèixer més sobre un tema determinat, accedeixo i faig una recerca a diferents fonts d’informació; crec que et proporcionen nombrosos recursos, coneixements, que fins aquell moment eren desconeguts per a tu o bé en tenies unes nocions superficials d’aquell tema en concret; tenint en compte, que quan fas la recerca, ja et centres en buscar noves idees i alternatives que t’ajudin enriquir les activitats, tasques i/o situacions. 

1.2    Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional

Considero que aquesta competència si la tinc assolida. Normalment, tot i els pocs dies que duem de pràcticum i fent referència al treball que he realitzat estius passats com a monitora de temps lliure, puc dir que sí reflexiono i valoro la meva pròpia actuació, em qüestiono si les meves intervencions, aportacions, han estat adients o no, per què i com ho puc fer per millorar-les per futures actuacions. També pregunto als professional, amb major experiència que mi, quina és la seva opinió sobre la meva forma de fer, ja que això em permet adonar-me dels errors que puc haver comès i conèixer estratègies d’intervenció més ajustades a cada situació. Crec que aquesta és una competència essencial per tal d’anar millorant tan en l’àmbit professional com personal.

1.3   Accedeix i revisa altres blocs i experiències per tal d’ampliar la pròpia formació

Aquesta competència som conscient que la podria millorar. Sí que accedeixo a altres blocs i experiències, però majoritàriament, sempre que ho faig, és per consultar un tema en concret del qual necessito conèixer més àmpliament, però no tinc l’hàbit de visitar diferents blocs sense tenir un objectiu clar de perquè i estic accedint. Considero que és una competència que l’hauria de posar més en pràctica, ja que tot i no tenir una finalitat preestablerta quan visites un bloc, sempre en podràs extreure informació que en un moment o altre de la vida, tan en l’àmbit professional com personal et podrà ser útil/funcional.

1.4   Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica.

Aquesta competència crec que no la tinc assolida. Considero que és molt complex arribar a conclusions a partir de la contrastació d’informació i de la pròpia pràctica (que a moments d’ara, personalment encara em manca), i que per això es requereix força experiència, capacitat de síntesi, habilitats per relacionar uns fets amb un altres, i conèixer quina és la causa d’un determinat fet i a l’inversa. A més, tenint en compte que estam treballant amb infants, on les excepcions són les que tenen més força i que una determinada estratègia ens serà funcional amb un infant però no amb un altre, encara és fa, si més no, més complex.

2.        Reflexiona sobre el seu propi procés d’aprenentatge

Com ja he comentat anteriorment, sí que intento reflexionar sobre com ha estat el procés que m’ha portat a l’adquisició de nous coneixements. Ser conscient de com ha estat el camí que ens ha conduit a nous aprenentatges ens permetrà anar interioritzant quines són les nostres mancances, les nostres habilitats, quins han estat els entrebancs que ens hem anat trobant i quines estratègies hem utilitzat per fer front a les circumstàncies adverses, i per tant ens ajudarà a cercar alternatives, recursos, hàbits, que ens facilitin el camí per a futurs aprenentatges.

2.1  Identifica punts forts i punts febles quant a les seves capacitats i competències professionals

Em sembla que sempre m’és més fàcil reconèixer i adonar-me de quins són els meus punts febles que als meus punts forts. Normalment tendeixo a veure la part més negativa, a adonar-me d’allò que no sé fer i que necessitaria millorar. En canvi, a l’hora de reconèixer els meus punts forts tinc grans dificultats, sempre penso que ho podria fer millor del que ho faig. Aquest també és un fet que forma part de la personalitat de cadascú, però que som conscient que hauria de millorar. Tot i això considero que és molt important saber quines són les habilitats, estratègies d’intervenció educativa, els coneixements que em manquen, i crec que igual d’important és ser exigent en un mateix, ja que és el que et permet anar millorant dia a dia i no conformar-te amb el que ja saps, sinó amb tot allò que et queda per saber i aprendre.

2.2  Identifica les pròpies creences i concepcions; contrasta les creences personals amb les pràctiques i activitats que observa al centre

Aquesta competència sí la tinc adquirida. Tinc la capacitat d’adonar-me i de contrastar que és el que jo sé, el que jo penso, les meves creences, amb la forma de fer, de pensar, la ideologia/filosofia del centre en el qual estic fent pràctiques. Això em permet conèixer noves maneres de fer, d’actuar, noves concepcions, i m’ajuda a reflexionar sobre que és el que faig bé o que és el que hauria de millorar per tal d’optimitzar al màxim el desenvolupament dels infants.


2.3  Descriu el que vol aprendre, els objectius que es proposa

Tot i que tinc molt clar allò que vull aprendre, quins objectius em proposo, tot i ser conscient que he de treballar força per aconseguir-ho, que he d’estar oberta a les aportacions, propostes, informació, que em puguin aportar als demés, no he escrit enlloc allò que vull conèixer, saber, aprendre, descobrir, a lo millor per aquest mateix motiu, de què ho tinc, o crec que ho tinc, molt clar.

2.4  Es fa preguntes relacionades amb el propi procés d’aprenentatge (formació rebuda, formació futura...)

Sí que em faig preguntes sobre quina ha estat la formació que he rebut durant aquets tres anys de carrera i quina formació m’agradaria rebre per tal de millorar els meus coneixements, habilitats i estratègies d’actuació. Crec que sense reflexionar sobre la formació que has rebut, si creus que aquesta ha estat funcional o no, si creus que t’ha aportat les bases per futurs coneixements, és impossible saber quina formació et manca i conseqüentment saber quins coneixements vols i necessites saber per complementar el que ja saps i seguir creixent com a persona i com a professional.

2.5  Recull dubtes i dilemes

Tot i que el tema de documentar per escrit, és el que més em costa, però som conscient que és fonamental; des de què vaig començar les pràctiques cada dia estic fent el diari, on hi queda reflectida la part més descriptiva dels esdeveniments que han anat succeint durant el matí, juntament amb una part més reflexiva, sobre els meus dubtes, dilemes, com crec jo que han estat les meves diferents intervencions, per què he actuat d’una determinada manera i no d’una altre, entre mols altres aspectes que et fan qüestionar-te la pròpia actuació.

2.6  Argumenta el que ha fet i per què

Com ja he comentat anteriorment, sí que argument en el diari, el perquè de la meva actuació, explicant perquè he actuat d’aquella determinada manera i no d’una altra. Això possibilita tornar a viure el moment  però des d’una certa distància que et fa plantejar-te si la forma com has intervingut era o no l’adient i probablement, s’encerta més ajustadament, ja que quan t’ho mires des de lluny, et permet analitzar més en profunditat la situació, en canvi, quan estàs immers en el moment, actuem de manera més impulsiva i no pas reflexiva.

2.7  Reflexiona sobre els seus errors i cerca maneres de millorar en la seva actuació professional

Aquesta competència sí que la tinc adquirida. No em costa acceptar les meves errades i som conscient de quan la meva intervenció no ha estat la més idònia o ajusta per aquella determinada situació. Una volta conec les meves mancances  cerc alternatives per millorar la meva actuació, o bé preguntant a professionals més experts que mi que em donin la seva opinió i que m’ensenyin altres estratègies més adequades o bé faig una recerca a fons d’informació que me puguin a portar nous coneixements per millorar la meva forma de fer.

3.        Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centres d’Educació Infantil

Tot i que és una mica prest per fer un anàlisis profund sobre el funcionament del centre en el qual estic fent pràctiques, sí que intent fixar-me en la seva forma d’organitzar-se, la seva forma de fer i el seu funcionament en general, reflexionant a l’hora sobre si considero que aquesta és la millor manera, o si hi hauria altres alternatives més funcionals i enriquidores.

3.1  Es fa preguntes sobre el que ha observat quant al funcionament del centre

La veritat és que sí. L’escola a la qual estic fent pràctiques és una escola petita, familiar, i això et permet conèixer en més facilitat quin és el seu funcionament, conèixer sí és fa feina o no en equip, adonar-te de la dinàmica de treball, entre altres, i per tant, et dóna la possibilitat de reflexionar i aprofundir en aquest.

3.2  Aporta reflexions en quant a l’organització del centre: distribució del temps i de l’espai, dinàmiques de treball, coordinació entre professorat, relació amb les famílies i amb el context proper; i contrasta aquestes reflexions amb evidències

Com he esmentat anteriorment, sí que començo a reflexionar sobre aquets aspectes organitzatius del centre, observo dia a dia la relació escola – família, la coordinació entre els professors del centre, la distribució del temps i de l’espai i això m’ajuda a contrastar la realitat del centre amb els meus coneixements previs que he anat rebent aquets 3 anys de carrera. Em permet adonar-me si aquets coneixements rebuts concorden amb la realitat que estic vivint en el pràcticum.

3.3  Contrasta allò que recullen els documents del centre amb les pràctiques i rutines que es realitzen
Estic començant a contrastar aquets dos aspectes, ja que estam elaborant, amb totes les practicants del centre, l’anàlisi del centre de pràctiques, l’elaboració del qual, requereix consultar la documentació del centre i per tant, ens permet conèixer tot allò que hi ha escrit en aquets i adonar-nos de sí és dur o no a la pràctica.

4.        Analitza i reflexiona sobre els processos d’ensenyament-aprenentatge

Aquesta competència la veig dia a dia en les aules i com és evident és molt difícil no analitzar i reflexionar sobre el procediment que segueix el centre i més concretament les mestres d’aula a l’hora de fomentar, de donar lloc als processos d’ensenyament – aprenentatge.

4.1  Identifica els marcs teòrics que justifiquen o qüestionen les pràctiques que es duen a terme a l’aula

Sí que identifico els marcs teòrics que justifiquen les pràctiques que es duen a terme a l’aula. Els que considero que estan més presents són: aprenentatge per models de Bandura, la teoria de l’aprenentatge significatiu d’Ausubel, la ZDP de Vigotsky i la teoria de Piaget. Per tant, molts de coneixements teòrics vits durant aquets 3 anys de carrera els veig aplicats en les pràctiques que es duen a terme a l’aula.

4.2  Identifica bones pràctiques, les compara

Sí, considero que l’escoleta en la qual estic fent pràctiques duen a terme una feina extraordinària i fins a moments d’ara, totes les actuacions, estratègies d’intervenció de les mestres, estan en concordança amb el que m’han ensenyat durant aquets cursos passats i per tant, en tot moment identifico bones pràctiques educatives.

4.3  Elabora hipòtesis de per què passa un fet concret a partir d'un recull d'informació.

Aquesta competència crec que és una de les competències més complexes i que requereix força experiència per tenir la capacitat de relacionar esdeveniments, recollir l’informació més funcional, la que ens serà més útil per després elaborar hipòtesis. Crec que molts esdeveniments que passen en una aula d’infantil tenen múltiples causes; cada infant és únic, és un món, la seva realitat pot ser completament diferent a la del seu company/a i per tant elaborar hipòtesis de per què passa un fet, no és gens fàcil. Per això dic, que l’experiència i té un pes força important per adquirir aquesta competència.

5.        Reflexiona sobre el procés de millora

Aquest és un aspecte, que tot i que encara no m’hi he endinsat, crec que no em serà fàcil, ja que l’escoleta a la qual estic fent pràctiques, des del meu punt de vista, és un exemple a seguir.

5.1  Reflexiona sobre els trets diferencials entre bones pràctiques i projectes de millora

Com he dit anteriorment, encara no he tingut el moment, ni el temps per conèixer prou a fons les pràctiques del centre per atrevir-me a fer projectes de millora. Tot i això crec que no serà gens fàcil ja que aquesta escoleta, fins el que he pogut observar a dies d’ara, dur a terme una molt bona feina i s’ajusta al que he après durant aquets cursos a la universitat.

5.2  Justifica i contextualitza el projecte de millora a partir de l'anàlisi de necessitats i de la identificació del problema.

Encara no ens hem endinsat en el projecte de millora, però sí que estam observant en tot moment els recursos que disposa el centre, quin ús en fan d’aquets, si aquets recursos es podrien millorar o donar-los una major funcionalitat, quines són les necessitats dels infants, entre altres, per tal d’anar recollint informació, anar reflexionant per després poder dur endavant el projecte.

5.3  Cerca informació en relació amb el projecte de millora i aporta referències bibliogràfiques

No puc dir que la tingui adquirida del tot, però si que estic començant a fer recerca de material natural, que és el tema central del nostre projecte de millora, i estic informant a la tutora d’aula sobre les meves idees i el material que crec que podria ser interessant introduir, per les possibilitats que pot donar als infants.

5.4  Preveu els obstacles i les resistències en l'aplicació del projecte de millora
Com he comentat abans som conscient que no serà fàcil dur a terme el projecte de millora, ja que com he dit, l’escoleta és exigent en aquest tema, dur a terme unes molt bones pràctiques, investiguen, s’informen, aporten recursos i ja tenen una gran quantitat de material natural força interessant perquè els infants manipulin, creïn, descobreixin...i no serà fàcil innovar, per això sé que s’haurà de treballar en equip i en moltes ganes per imaginar i aconseguir la originalitat, la innovació i trobar material resistent, higiènic amb moltes possibilitats perquè els infants puguin desenvolupar al màxim les seves potencialitats.

 Justificació de la competència


En aquesta entrada estic treballant clarament la competència 2.1, ja que l’objectiu d’aquesta era conèixer i reflexionar sobre els nostres punts forts i punts febles en quan a les competències, plasmar-ho a l’entrada i així, a mesura que estam realitzant les pràctiques intentar millorar les que sí tenim adquirides i assolir les que encara se’ns passen per alt.  (2.1)





No hay comentarios:

Publicar un comentario