domingo, 9 de junio de 2013

Reflexió autovalorativa del projecte de millora

El projecte de millora que hem realitzat les practicants de l’escoleta Gianni Rodari, ha consistit en dissenyar i elaborar un taller laboratori a partir de material natural i no estructurat, amb l’objectiu que els infants tinguin un lloc destinat a l’exploració, l’experimentació, la manipulació, la descoberta...que fomenti la seva creativitat, que incentivi als infants a plantejar-se hipòtesis i a resoldre’ls per sí sols.

Una volta aquest projecte s’ha donat per finalitzat, crec adient reflexionar sobre el mateix, i valorar si els objectius que ens havíem preestablerts s’han vist assolits o no.

En primer lloc, valoraré la implicació del centre de pràctiques en el projecte de millora. Des del meu punt de vista, durant les primeres setmanes de pràctiques em va donar la sensació que el projecte, les decisions que preníem en relació en aquest, era únicament responsabilitat de les practicants, no sentia que la responsabilitat fos conjunta i que hi hagués una implicació mútua, això va condicionar la nostra actitud, sentint-nos des ubicades. Personalment, em va mancar una guia, un equip docent més involucrat.
Pel que fa al pressupost, no varem disposar de seguida dels diners, això ens limitava a l’hora d’elaborar nous materials per introduir en el taller - laboratori, com per exemple: les fustes necessàries per realitzar la taula multisensorial.  A mesura que el temps corria i se’ns anava ficant a sobre, sí que vaig percebre una major implicació per part del centre, però aquesta tardana a l’hora d’involucrar-se va provocar que ens retardéssim en la introducció de nous materials.

Tot i així, considero que de manera general sí que hem assolit els objectius que ens havíem preestablert, hem aconseguit introduir material natural i no estructurat que fomenti, que incentivi a la manipulació, la descoberta i l’experimentació. Hem aconseguit que el material que hem introduït s’ajusti a les necessitats i demandes dels infants i aquests han resultat ser materials suggerents que han suscitat el seu interès i sobre tot, ham ampliat considerablement les possibilitats de manipular, de descobrir, inventar, crear....dels infants.
Un dels objectius principals era fer una recerca exhaustiva de material natural destinat als lactants, les exigències era buscar materials resistents, higiènics i duradors, i que aquests fossin naturals. Considero que era una tasca força complexa, tenint en compte que el material natural, la naturalesa en sí, es caracteritza per regenerar-se, deteriorar-se, néixer i morir. Per tant, fer una recerca de material natural destinat a nadons, que donés resposta a les exigències esmentades anteriorment ens ha resultat complex, i crec que ha quedat una mica “coix”, no perquè no s’hagi fet una recerca exhaustiva, sinó perquè no hem aconseguit trobar varietat de material natural que s’ajusti a aquest perfil.

Aspectes que considero que serien interessats haver introduït abans de posar en marxa el projecte de millora, és haver informat als familiars, a través d’un bolletí, circular, e-mail o a través d’altres canals de comunicació, sobre el projecte que es duria en marxa en el centre, a més a més d’haver-los fets partícips del projecte, passant una enquesta, al igual que varen fer les practicants de l’escoleta de sencelles, per tal de conèixer la seva opinió respecta a l’elaboració d’un taller laboratori a partir de material natural i no estructurat, amb l’objectiu que els seus infants tinguin un espai on manipular, experimentar, inventar....així com demanar la seva col·laboració a l’hora d’aportar material, aportar idees, suggeriments...crec que implicar a les famílies haguera estat un aspecte interessant i segurament ens hagueren pogut aportar nova informació que haguera pogut resultar força útil.

Durant el procés, considero que hauria estat adient establir un horari que marqués els moments d’ús del laboratori. Aquest des del primer moment, durant l’escola matinera, a mesura que anaven arribant als infants, estava obert, tots els infants hi tenien accés lliurament, això provocava que el propi espai i el material que s’anava introduït perdés l’essència, i perdés l’interès dels infants. Per tant aquest crec que és un aspecte que s’hauria d’haver tingut en compte, fer ús del taller laboratori tenint en compte els objectius preestablerts, no com un lloc d’espera i de joc lliure. 

Per acabar, i ara reflexionant sobre l’organització a nivell de grup per desenvolupar el projecte de millora, considero que des d’un primer moment ens hauríem d’haver dissenyat un horari, marcant uns límits de temps per tal de tenir unes determinades tasques acabades i presentades, ja que això haguera agilitzat el procés. Tot i així la relació amb les companyes ha estat molt bona i totes hem col·laborat i participant activament per tal d’aconseguir que els resultats fossin els més ajustats possibles a al que ens havíem marcat prèviament.

Justificació de les competències

Per realitzar l’entrada en el blog he hagut de reflexionar sobre el projecte de millora posa’t en marxa per part de les practicants de la universitat, això m’ha fet adonar-me dels errors comesos, m’ha ajudat a identificar problemes i a replantejar-me quins canvis seria convenient introduir. (5.2)

El fet de reflexionar sobre el projecte de millora m’ha permès detectar i identificar els obstacles i les resistències que ens hem trobat en l’aplicació del mateix. (5.4)

No hay comentarios:

Publicar un comentario