El projecte de millora que hem realitzat les practicants de l’escoleta
Gianni Rodari, ha consistit en dissenyar i elaborar un taller laboratori a
partir de material natural i no estructurat, amb l’objectiu que els infants
tinguin un lloc destinat a l’exploració, l’experimentació, la manipulació, la
descoberta...que fomenti la seva creativitat, que incentivi als infants a
plantejar-se hipòtesis i a resoldre’ls per sí sols.
Una volta aquest projecte s’ha donat per finalitzat, crec adient
reflexionar sobre el mateix, i valorar si els objectius que ens havíem
preestablerts s’han vist assolits o no.
En primer lloc, valoraré la implicació del centre de pràctiques en el
projecte de millora. Des del meu punt de vista, durant les primeres setmanes de
pràctiques em va donar la sensació que el projecte, les decisions que preníem
en relació en aquest, era únicament responsabilitat de les practicants, no
sentia que la responsabilitat fos conjunta i que hi hagués una implicació
mútua, això va condicionar la nostra actitud, sentint-nos des ubicades.
Personalment, em va mancar una guia, un equip docent més involucrat.
Pel que fa al pressupost, no varem disposar de seguida dels diners,
això ens limitava a l’hora d’elaborar nous materials per introduir en el taller
- laboratori, com per exemple: les fustes necessàries per realitzar la taula
multisensorial. A mesura que el temps
corria i se’ns anava ficant a sobre, sí que vaig percebre una major implicació
per part del centre, però aquesta tardana a l’hora d’involucrar-se va provocar
que ens retardéssim en la introducció de nous materials.
Tot i així, considero que de manera general sí que hem assolit els
objectius que ens havíem preestablert, hem aconseguit introduir material
natural i no estructurat que fomenti, que incentivi a la manipulació, la
descoberta i l’experimentació. Hem aconseguit que el material que hem introduït
s’ajusti a les necessitats i demandes dels infants i aquests han resultat ser
materials suggerents que han suscitat el seu interès i sobre tot, ham ampliat
considerablement les possibilitats de manipular, de descobrir, inventar,
crear....dels infants.
Un dels objectius principals era fer una recerca exhaustiva de
material natural destinat als lactants, les exigències era buscar materials
resistents, higiènics i duradors, i que aquests fossin naturals. Considero que
era una tasca força complexa, tenint en compte que el material natural, la
naturalesa en sí, es caracteritza per regenerar-se, deteriorar-se, néixer i
morir. Per tant, fer una recerca de material natural destinat a nadons, que
donés resposta a les exigències esmentades anteriorment ens ha resultat
complex, i crec que ha quedat una mica “coix”, no perquè no s’hagi fet una
recerca exhaustiva, sinó perquè no hem aconseguit trobar varietat de material
natural que s’ajusti a aquest perfil.
Aspectes que considero que serien interessats haver introduït abans de
posar en marxa el projecte de millora, és haver informat als familiars, a
través d’un bolletí, circular, e-mail o a través d’altres canals de
comunicació, sobre el projecte que es duria en marxa en el centre, a més a més
d’haver-los fets partícips del projecte, passant una enquesta, al igual que
varen fer les practicants de l’escoleta de sencelles, per tal de conèixer la
seva opinió respecta a l’elaboració d’un taller laboratori a partir de material
natural i no estructurat, amb l’objectiu que els seus infants tinguin un espai
on manipular, experimentar, inventar....així com demanar la seva col·laboració
a l’hora d’aportar material, aportar idees, suggeriments...crec que implicar a
les famílies haguera estat un aspecte interessant i segurament ens hagueren
pogut aportar nova informació que haguera pogut resultar força útil.
Durant el procés, considero que hauria estat adient establir un horari
que marqués els moments d’ús del laboratori. Aquest des del primer moment,
durant l’escola matinera, a mesura que anaven arribant als infants, estava
obert, tots els infants hi tenien accés lliurament, això provocava que el propi
espai i el material que s’anava introduït perdés l’essència, i perdés l’interès
dels infants. Per tant aquest crec que és un aspecte que s’hauria d’haver
tingut en compte, fer ús del taller laboratori tenint en compte els objectius
preestablerts, no com un lloc d’espera i de joc lliure.
Per acabar, i ara reflexionant sobre l’organització a nivell de grup
per desenvolupar el projecte de millora, considero que des d’un primer moment
ens hauríem d’haver dissenyat un horari, marcant uns límits de temps per tal de
tenir unes determinades tasques acabades i presentades, ja que això haguera
agilitzat el procés. Tot i així la relació amb les companyes ha estat molt bona
i totes hem col·laborat i participant activament per tal d’aconseguir que els
resultats fossin els més ajustats possibles a al que ens havíem marcat
prèviament.
Justificació de les
competències
Per realitzar l’entrada en el blog he hagut de reflexionar sobre el
projecte de millora posa’t en marxa per part de les practicants de la
universitat, això m’ha fet adonar-me dels errors comesos, m’ha ajudat a
identificar problemes i a replantejar-me quins canvis seria convenient
introduir. (5.2)
No hay comentarios:
Publicar un comentario