Del llistat d’experiències 0-3 que ens han ofert les
professores d’innovació i reflexió educativa, n’he elegides tres que m’han
cridat més l’atenció per diferents motius que explicaré més endavant, aquestes
són les següents:
Descobrint la carabassa
Materials d’experimentació
Poder anar a beure aigua
Descobrint la carabassa
He elegit aquesta experiència, perquè curiosament a
l’escoleta a la qual estic fent pràctiques, varem introduir les carabasses
durant una sessió de transformació de l’espai, m’ha semblat interessant poder
contrastar aquesta experiència, amb la meva pròpia. En el meu cas els varem
ofertar carabasses senceres, de diferents mesures: petites, mitjanes i grosses;
altres estaven tallades en forma de bol o de pala. Juntament amb les carabasses se’ls hi va
disposar altres materials naturals: copinyes, anus, pinyes... per així poder observar
quins projectes realitzaven amb tots aquets elements. Al igual que en aquesta
experiència, en l’escoleta on estic realitzant el pràcticum, es té molt en
compte l’estètica, la manera com es disposa al material als infants, l’objectiu
és crear contextos idonis que convidin a experimentar, manipular, crear,
descobrir, inventar...
Centrant-me en aquesta experiència, el primer aspecte
que em pareix interessant és que el material utilitzat l’ha proporcionat una
mare, per tant ja veiem que es dóna importància a la col·laboració entre família
i escola, a més a més de permetre oferir als infants un element que pot ser
conegut per a ells dins l’àmbit familiar però que no han tingut l’oportunitat
de manipular-lo.
En segon lloc, veiem com se’ls hi disposa un material
i els infants per iniciativa pròpia l’observen, el toquen, l’agafen, l’exploren; l’infant no manipula per imposició dels
adults, sinó perquè han dissenyat un context que els suscita curiositat,
interès. Es respecte el temps que necessita cada infant per explorar un
objecte, la mestra espera, observa, “deixar fer” que descobreixin per ells
mateixos... Ens transmet que la seva imatge d’infant és la imatge d’un infant
capaç, un infant amb nombroses potencialitats a desenvolupar.
Materials d’experimentació
M’ha semblat interessant aquesta proposta pel fet que
donen també importància a què els infants tinguin l’oportunitat de jugar amb
material no estructurat i material natural, per defugir de la invasió de
joguines convencionals força comercialitzades en la societat actual.
El material no estructurat i natural fomenta la
creativitat dels infants, estimula la imaginació, permet que els fillets i
filletes donin nombroses possibilitats a aquests elements que no tenen una
única funció o finalitat, com és el cas de les joguines convencionals. Aquest
material no ve amb unes instruccions que t’indiquin com ha de ser utilitzat i
quin ús se li ha de donar; aquest fet ja dóna llibertat, dóna peu als infants a
imaginar, experimentar, investigar, descobrir i inventar.
Per altra banda, són elements que són familiars per
ells en el context familiar, però que en moltes ocasions no se’ls dóna la
possibilitat d’explorar-los. Per tant, em sembla encertat oferir l’oportunitat
als infants de conèixer-los a través de safates d’experimentació, estimulant
així els diferents sentits: vista, olfacte, tacte, gust i oïda.
Poder anar a beure aigua
He elegit aquesta experiència perquè m’ha fet
plantejar-me una sèrie de qüestions que no m’havia formulat fins hores d’ara.
A l’escoleta a la qual estic fent pràctiques s’ofereix
aigua als infants a l’hora de berenar i a l’hora de dinar, com succeïa en el
cas d’aquesta experiència. Em sembla força interessant la reflexió que fa
aquesta mestra, plantejant-se el dubte de sí és adient només oferir-ne a l’hora
de berenar, tots en el mateix temps, tenint en compte que, possiblement, un
infant pot tenir set en qualsevol altre moment, i per la seva forma de ser no
gosa a preguntar-ho. L’alternativa que proposa és l’espai de beure aigua, i
considero que és una proposta interessant i que dóna resposta a les necessitats
dels infants. Sabem que sí els fillets i filletes no tenen cobertes les
necessitats bàsiques: tenir gana, set, son, dur el bolquer brut...condiciona
els seus aprenentatges, per tant, oferir als infants aigua durant tota la
jornada escolar, pot millorar el seu benestar físic i també anímic el que es
traduirà en unes condiciones més òptimes per explorar, experimentar,
investigar, descobrir...i en resum aprendre.
Pel que fa al color dels gots, en el cas de la meva
escoleta, els infants beuen en gots de vidre, per tant ja no veuen distorsionat
el color de l’aigua, el que em pareix adient. Considero que els infants tenen
el dret i la necessitat de conèixer als elements tal i com són en la realitat,
i a més, al fet que en lloc de gots de plàstic siguin gots de vidre, obliga
també ensenyar-los amb més precisió, com s’han d’agafar correctament aquets per
evitar que ens caiguin i es rompin, obliga a tenir més cura dels objectes,
aprendre quin tracta se’ls ha de donar en funció de les seves propietats:
vidre, plàstic.... i que se’n adonin què passa si cau un got de vidre i què passa
si cau un got de plàstic.
Justificació de
les competències
Per realitzar aquesta entrada he reflexionat sobre els
elements que porten a una bona actuació
professional, justificant i argumentant el perquè. (1.2)
He identificat bones pràctiques que considero que
tenen lloc a l’escoleta en la qual estic fent pràctiques i les he comparades
amb les experiències 0-3 que he escollit. (4.2)
Me ha gustado mucho tu reflexión. En primer lugar me parece un gran material natural el trabajar con calabazas, ya que para los niños resulta un material muy atractivo con el que se pueden trabajar infinidad de competencias.
ResponderEliminarEn segundo lugar, no conocía el rincón de ir a tomar agua, y me parece una gran idea que lo hayas seleccionado, ya que éste rincón o espacio potencia la autonomía personal del niño,y como dices estoy de acuerdo que en ocasiones hay niños que por timidez o por cualquier otra causa, no beben y de ésta manera se satisface una necesidad fisiológica, y otros aspectos como por ejemplo:
- Si los niños van en pareja, uno puede poner agua al otro y se pueden aprender normas de convivencia o educación ( Gracias, Por favor etc.)
- También el hecho de que utilicen vasos de cristal, hace que aprendan a utilizarlos con delicadeza y en ellos despierta un sentimiento de ser mayor.